Pop-up butik, grilltävling, julmarknad och allsång en del av Fredrik Birkemyrs planer för att göra Lindbacken till en destination.
Fredrik Birkemyr tog över ICA-butiken i Lindbacken 2018 och sedan dess har kundunderlaget mer än fördubblats. I takt med detta har även omsättningen ökat och ICA Lindbacken är i dag den naturliga mötesplatsen för de boende i området.
– Vi är så klart väldigt nöjda med den utvecklingen vi hittills har haft. Men redan när vi kom hit 2018 såg vi den enorma potentialen i Lindbacken, och vilket fantastiskt ort detta är, säger Fredrik Birkemyr som nu väljer att satsa vidare på Lindbacken.
– Med Handelsbyn snart på plats, närheten till Uppsala och det stora flödet av passerande fordon, ser jag Lindbacken som en av Uppsalas mest spännande stadsdelar och jag vill vara med och göra Lindbacken ännu bättre, fortsätter Fredrik Birkemyr som länge har sett fram emot det nya bygget som nu har rest sig högre än hans egna butik.
– När jag tog över butiken i Lindbacken blev jag lovad en handelsplats intill butiken. Det har dröjt, alldeles för länge om du frågar mig, men nu är äntligen bygget i gång och i september flyttar de nya hyresgästerna in.
Hur ser din nya satsning ut, och vad kommer det att betyda för de boende i Lindbacken?
– Jag startar ett helt nytt företag vid sidan om butiken, och med ny personal, som kommer att jobba med olika evenemang som ska göra Lindbacken ännu mer attraktivt att bo i. Men vi vill också göra Lindbacken till en destination dit man vill åka till, eller stanna i, när man är på väg hem eller på väg till Uppsala från exempelvis Öregrund, Gimo eller Alunda.
– I snitt passerar nästan 17 000 fordon Lindbacken varje dag, och det är bara några minuter till Gränby, centrala Uppsala och E4:an, Lindbackens placering är helt optimal om du frågar mig.
Kan du redan nu ge förslag på några kommande evenemang?
– Dels kommer vi att driva den planerade pop-up butiken som öppnar möjligheter för tillfälliga butiker och varumärken att visa upp sig i Lindbacken. Vi planerar för en julmarknad under 2024, men som kanske kan bli av redan i vinter. Under 2024 kommer det att bli en stor grilltävling med utställare, och det planeras för allsång med kända artister.
– Det är mycket på gång och när vi har presenterat våra planer för företagen har mottagandet varit enormt. Inte bara från de företag som idag finns här, och som är på väg att flytta in i Handelsbyn, utan även bland företag som idag inte är verksamma här men som ser möjligheterna i att synas i Lindbacken.
Fredrik Birkemyr kommer att prata mer om sin nya storsatsning i det första avsnittet av den nya podden ”Vi syns i Lindbacken” som har premiär nästa vecka.
Vi vill hjälpa till att göra Lindbacken ännu bättre, och ännu roligare. Både att bo och leva i, men också att besöka. Vi vill också hjälpa till att skapa förutsättningar för företag och organisationer i Lindbacken att samarbeta. Vi förmedlar positiva nyheter, lyfter personer, företag och företeelser som gör Lindbacken ännu lite bättre.
Producerad av: Klarin Creative Lab